کسب و کار, مشاوره

۴راهکار برای پیشبرد اهداف روزانه

بسیاری از مردم فکر می کنند که حجم کاری بیشتر، کلید رسیدن به اهداف بزرگ است، اما جری ساینفلد مخالف است و البته من هم همینطور!

وقتی این استندآپ کمدین، یکی از خالقان سینفلد، و بازیگری با ارزش 950 میلیون دلار دلیل موفقیت خود را بازگو می‌کند، فقط یک کلمه را به زبان می‌آورد: استمرار.

جری در اوایل کارش شروع به نوشتن حداقل یک جوک در روز کرد. او یک تقویم غول پیکر را به دیوار آویزان کرد و هر بار که جوک‌های روزانه اش را تمام می کرد، یک X قرمز بزرگ در طول روز می کشید. با گذشت زمان، رشته‌ای X های بهم پیوسته مانند یک زنجیره طولانی تشکیل داد. جری می گوید که جذب پول و شهرت انگیزه ای در او ایجاد نکرده است. محرک واقعی این بود که زنجیره را پاره نکنم!

این روال شوخی روزانه نمونه کاملی از یک عادت هدفمند است. عادات هدفمند، شما را روی کارهای کوچکی متمرکز می کنند که هر روز می توان آنها را تکمیل کرد. پیروزی های پی در پی باعث ادامه حرکت می شود. هدف بزرگ و محبوب، همیشه اهداف معقولی نیستند. اهداف بزرگ و غالبا غیرشفاف مانند ثروت زیاد یا حتی شفاف مانند خرید خانه‌ رویایی‌تان! این نوع اهداف، اهدافی بزرگ هستند که در نهایت به جای محرک بودن، شما را فلج می کنند. بیایید بپذیریم که آنها نیاز به حجم زیادی کار دارند و دستیابی به این اهداف نیازمند پله پله طی کردن زنجیره‌ای از اهداف کوچک و کاملا همسو با هدف بزرگتان است.

 به عنوان یک هدف نویس باتجربه(!)، وقتی می گویم ارزشش را ندارد به من اعتماد کنید. ارزشش را ندارد که اهداف بزرگتان را لیست کنید و به انتظار وقوع بنشینید. این گام های کوچک هستند که تاثیرگذارند.

Businessman holding red dart push on target. Business strategy planning success target goals. Business development concept

اگر می خواهید پیشرفت کنید، باید استمرار را بر حجم کاری‌تان ارجح بدارید. این ۴ مرحله را دنبال کنید تا امروز به اهداف خود برسید!

مرحله 1: هدف خود را روشن کنید

تا زمانی که هدفی را تعریف نکنید، نمی توانید به آن برسید. چشم انداز همیشه حرف اول را می زند. چه برای یک عادت هدفمند یا یک دستیابی هدفمند(منظور از دستیابی هدفمند، اهداف بزرگی هستند که به کمک عادت‌های هدفمند به آنها دست می‌یابیم) کار می کنید، در مورد نتیجه نهایی که می خواهید شفاف باشید.

خیلی شفاف‌تر از چیزی که فکر می‌کنید!!!!

والبته که آن را یادداشت کنید. افکار وقتی از روی لب ها و از نوک مداد عبور می کنند، خود را تفکیک و همینطور شفاف می کنند. تا زمانی که نتوانید یک هدف واضح را بنویسید، واقعاً نمی دانید چه می خواهید.

نوشتن هدف به ویژه زمانی که یک تیم درگیر این هدفگذاری است بسیارمهم است. ممکن است در مغزتان شفافیت احساس کنید، اما تا زمانی که روی کاغذ نیاید نمی‌توانید همراستایی ایجاد کنید. این اولین قدم برای موفقیت و بسیار مهم است.

مرحله 2: رفتار درست را شناسایی کنید

در مرحله بعد، تعیین کنید که چه رفتاری شما را قادر می سازد به هدف خود برسید. این رفتار را رفتار خیلی سختی انتخاب نکنید. وقتی بارها و بارها این رفتار را تمرین کنید، باید به تدریج شما را به تغییرات اساسی نزدیک‌تر کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید تمرین یوگا را شروع کنید، حرکتی را انتخاب کنید که بسیار آسان است، تقریباً هیچ راهی وجود ندارد که آن را انجام ندهید. به عنوان مثال، هر روز صبح یک حرکت جنگجو(حرکتی در یوگا) انجام دهید. وقتی این یک عادت شد، می توانید به آن رفتار جدیدی اضافه کنید.

دقیقا نکته کلیدی اینجا است. هر روز روی یک رفتار ساده تمرکز کنید. فوق العاده آسان احساس خواهد شد. این یک هدف غیرقابل دستیابی به نظر نمی رسد. این مرحله در مورد تغییر سبک زندگی است؛ پس به طور مداوم از رفتار درست پیروی کنید.

مرحله 3: پیشرفت خود را پیگیری کنید

ردیابی پیشرفت دو هدف را محقق می کند:

با تبدیل زفتارها به عادات، حس مسئولیت پذیری خود تقویت می‌کنید.

با پیشرفت بصری، به خود انگیزه ادامه مسیر می دهید. این انگیزه قطعا کارسازتر خواهد بود زیراکه از نوع درونی است. راجع به انگیزه در این مقاله بصورت کامل صحبت کرده‌ایم.

مانند اجبار جری ساینفلد برای ادامه زنجیره، ثبت پیشرفت، انگیزه شما را حفظ خواهد کرد. دیدن رشته موفقیت روزانه‌تان، شتاب و شوق بیشتری برای روزهای آینده ایجاد می کند.

مرحله 4: یک شریک مسئولیت پذیر داشته باشید

ایجاد رابطه با یک شریک مسئولیت پذیر ممکن است تاثیرگذارترین قدمی باشد که می توانید بردارید.

هنگامی که تصمیم به انتخاب شریکی مسئولیت پذیر گرفتید، انتخاب فرد مناسب بسیار مهم است. شریک مسئولیت پذیر شما باید دلگرم کننده باشد. ممکن است یک دوست یا همکار باشد. همچنین می تواند یک مشاور، مربی یا کوچ حرفه ای باشد.

پیشرفت در دسترس شماست، اما ممکن است لازم باشد طرز فکر خود را درباره اهداف بازسازی کنید. وقتی به جای اهداف موفقیت، به عادات هدفمند متمرکز شوید، در کمترین زمان حرکت و رشد خواهید کرد.

منبع: کتابهای عادات اتمی/ تمرکز عمیق / حواس‌پرتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *