وبسایت

نکات مهم برای داشتن وب‌ سایت

وب سایت

اجازه دهید با یک سوال شروع کنیم، 

چرا داشتن وب سایت مهم است؟

این روزها داشتن وب‌ سایت برای اکثر کسب‌ و کارها لازم و ضروریست. به یک دلیل واضح و ملموس، اینترنت. تعداد کاربران ایرانی که از اینترنت همراه و وای‌فای استفاده می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود. در هر خانه‌ای حداقل یک نفر هست که همیشه برای سفارش غذا، خرید یا جستجو قبل از هر کار به سراغ گوگل می‌رود. همین موضوع پتانسیل بالایی برای دیده شدن و در نتیجه رسیدن به درآمد بیشتر از این طریق را ایجاد کرده است. اگر تا به حال برای شناساندن خود به مخاطب یا برای فروش محصول وب‌سایتی نداشتید متاسفانه دنیای بزرگی را از دست داده‌اید و شاید مشتریان زیادی را به رقیبان باخته‌اید. البته خبر خوب اینکه هیچوقت دیر نیست. بسیاری از کسب‌ و کارهایی که فقط از اینستاگرام استفاده می‌کنند هم این روزها نگران محدود شدن دسترسی به این پلتفرم هستند. پس باید به دنبال راه جایگزینی برای ادامه‌ی فعالیتشان در فضای مجازی باشند. برای این دسته هم قطعا داشتن یک فروشگاه آنلاین حرفه‌ای که به اندازه‌ی صفحه‌ی اینستاگرامشان کارایی داشته باشد یکی از بهترین راهکارها است.

اگر شما هم یکی از این کسب‌ و کارها هستید برای داشتن وب‌ سایت درنگ نکنید. برای این کار نیازی نیست حتما خود شما کدنویسی را آموزش ببینید یا هزینه بالایی صرف طراحی و نگهداری کنید. شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات طراحی و توسعه وب‌ سایت را برای شما انجام می‌دهند و هزینه مناسبی دریافت می‌کنند.

ممکن است هیچ اطلاعاتی از روند انجام کار نداشته باشید یا از کلمات تخصصی که شرکت‌های طراحی و توسعه وب‌ سایت به کار می‌برند هم سر در نیاورید. در نتیجه نتوانید میزان هزینه‌ها را درست برآورد کنید، یا ندانید که وب‌ سایت مورد نیاز شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و از چه تکنولوژی استفاده کند. ما در ادامه مطلب روند ایجاد یک وب‌ سایت را توضیح خواهیم داد.

چرا داشتن وبسایت مفید است؟
  • آشنایی با اصطلاحات فنی وب سایت

به زبان خیلی ساده دامنه نامی است که در بالای مرورگر بعد از www خواهد آمد و به کل این عبارت در بالای مرورگر URL گفته می‌شود. برای اینکه بقیه افراد هم بتوانند سایت شما را ببینند باید آن را روی یک سرور قرار داد. شرکت‌های میزبانی وب یا هاستینگ این سرورها را مدیریت می‌کنند و تکه‌هایی از یک منبع را در اختیار تعدادی مشتری قرار می‌دهند. برای اینکه بتوانید تصوری از این موضوع داشته باشید می‌توانید یخچالی را تصور کنید که سرور است و قسمت‌های مختلف برای نگهداری مواد غذایی در آن وجود دارند. به طور مثال یکی از اعضای خانواده شما در طبقه‌ بالا شکلاتش را قرار داده و یکی دیگر در دسته یخچال تخم مرغ قرار داده. هر فردی در یخچال را باز کند میتواند این محتویات را ببیند که یعنی بقیه افراد با وارد کردن URL یا آدرس منحصر بفرد می‌توانند سایت شما را ببینند.

از آنجاییکه شکلات شما برایتان مهم است دیگران نباید دسترسی به آن داشته باشند. به طور مثال مادر خانواده مدیریت یخچال را دارد و همان شرکت هاستینگ است. مادر خانواده طبقه‌ای از یخچال را به شما داده که یعنی شرکت ها منابعی از سرور را به شما اختصاص داده‌اند. همچنین به شما نام کاربری و رمز عبور می‌دهند تا از طریق حساب کاربری اولا شما شناسایی شوید ثانیا بتوانید مطابق با قراردادی مشخص (FTP) پوشه و پرونده‌های مربوط به سایتتان را روی سرور قرار دهید یا پاک کنید. 

برای انجام این نقل و انتقالات محیط یا نرم‌افزاری نیاز بود که افراد بتوانند بدون نیاز به متخصص سرور از امکانات هاست استفاده کنند. پس کنترل پنل‌ها برای کمک به انجام این کارها به وجود آمدند که به ما اجازه استفاده راحت از امکانات و منابعی که هاست به ما تخصیص داده را بدهند. شاید عبارات سی‌پنل، دایرکت‌ادمین یا پلسک به گوشتان خورده باشد. هر سه اینها انواع کنترل پنل هستند و کنترل پنل‌های دیگری هم هست ولی در ایران از همین موارد استفاده می‌شود. شرکت‌های هاستینگ از قبل برای استفاده از این کنترل پنل‌ها پول پرداخت کرده‌اند و به صورت اشتراکی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. معمولا کنترل پنل سی‌پنل به دلیل آسانی و ظاهر بهتر محبوب‌تر است.

منظور از رابط کاربری یا (UI (user interface نیز این است که انسان با ماشین که در اینجا کامپیوتر مد نظرمان است ارتباط برقرار کند. از نشانگر موس روی مانیتور گرفته تا انواع منوها، دکمه‌ها و طرح‌های گرافیکی زیبا که باعث می‌شود کاربر با سایت ما ارتباط بگیرد و تعامل داشته باشد همگی رابط کاربری هستند. در دنیای امروز که انواع دستگاه‌ها با اندازه‌های مختلف در دستانمان است توقع داریم این رابط گرافیکی در تمامی دستگاه‌ها بتواند درست و متناسب با اندازه دستگاه نشان داده شود. مفهوم ریسپانسیو بودن سایت همین است که ظاهر و عناصر رابط بتوانند متناسب با اندازه نمایشگر نشان داده شوند.

  • آشنایی با روند ایجاد وب سایت

از زمانی که شما به شرکتی سفارش یک وب‌سایت بدهید چندین کار باید توسط این شرکت‌های توسعه دهنده وب سایت انجام شود. در ابتدا باید مخاطبان شما به درستی شناسایی شوند. با شناخت مخاطبان مشخص می‌شود چه کسانی در چه بازه سنی با چه مولفه‌هایی بیشترین استفاده را از سایت شما دارند. اگر سایت شما فروشگاهی نباشد و مثلا برای معرفی و اعتبار شرکتتان سایت بزنید باز هم بهتر است برای حفظ وجهه کاری شما به شناخت درستی از از مخاطبانتان برسیم.

سپس باید رقبا بررسی شوند. در این مورد ممکن است شما نگاهتان همیشه به رتبه اول یا معروف‌ترین باشد. پس شاید برای رسیدن به آن ایده‌آل انقدر زمان بگذارید تا دیر شده و ایده شما توسط دیگران وارد بازار شود. توصیه ما این است که با کمینه‌ی ویژگی‌های قابل استفاده وارد شوید. برای سایت‌های فروشگاهی داشتن استانداردهای فروشگاه آنلاین مانند جستجو، فیلتر، حساب کاربری و غیره، به علاوه یک ظاهر زیبا کفایت می‌کند. 

پس از اینکه سلیقه‌ی شما و کاربران بالقوه سایت شما بررسی شد طراحی ‌UI انجام می‌شود. ممکن است شرکت‌ها از قبل طراحی‌های متناسب با هر موضوعی داشته باشند که سرعت انجام کار را بالا می‌برد. پس از طراحی شروع به پیاده‌سازی سایت می‌کنیم. اقدامات کامل فنی از دامنه و هاست تا پیاده‌سازی طراحی واسط کاربری و امنیت و سئو و نگهداری و آموزش پنل مدیریت محتوا و غیره باید انجام گیرد.

  • از وردپرس استفاده کنم یا نه ؟

اکثر افرادی که سایت می‌خواهند، سرعت و هزینه انجام کار برایشان اولویت است. از آنجایی که معمولا هزینه و سرعت ایجاد یک وب‌سایت با وردپرس کمتر از ایجاد همان وب‌سایت از صفر و با ساعت‌ها برنامه‌نویسی است، اگر شرکت ارائه دهنده وب‌سایت تشخیص داد که وردپرس برای کسب و کار شما مناسب است بهتر است توصیه آنها را گوش دهید. وردپرس سیستم مدیریت محتوا و ابزاری بسیار کاربردی است که به وسیله آن سایت شما ساخته می‌شود و ۴۰درصد سایت‌ها در اینترنت از این سیستم استفاده کرده‌اند.

اگر در شروع کار هستید شما یا سرمایه کمی دارید یا ایده جدیدی دارید یا هر دو. پس نباید انقدر زمان طولانی سپری شود تا دیر شود و ایده شما توسط دیگران وارد بازار شود یا انقدر هزینه توسعه کنید که برای تبلیغات و غیره پولی نداشته باشید. همچنین اگر فروشگاه آنلاین می‌خواهید نباید نگاهتان فقط به جایگاه اول در بازار باشد، آنها برای رسیدن به آن نقطه زمان زیادی صرف کرده و در طول مسیر سرمایه جذب کرده‌اند. 

مثلا گاهی می‌شنویم که کارفرما با ۱۰عدد محصول خاص توقع داشتن سایتی مثل دیجی‌کالا و رسیدن به رتبه ۱ گوگل را دارد. باید بدانید گاهی مخاطب هدف شما اصلا نیازی به اینهمه ویژگی‌ یا طراحی‌های خاص ندارد و کارایی سایت و سرعت لود خوب کفایت کند. همانطور که در بالا ذکر شد برای سایت‌های فروشگاهی، استانداردهای یک فروشگاه آنلاین و ظاهری زیبا کفایت می‌کند و تمام اینها را با وردپرس می‌توانید داشته باشید. 

اصطلاحات وردپرس

منظور از سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت این است که بنا بر سطح دسترسی مشخص شده بتوانید ظاهر و باطن سایت را دستکاری کنید. مثلا مدیرکل سایت می‌تواند تمام سایت را دستکاری کند. یا مدیر فروشگاه می‌تواند محصول اضافه و حذف کند، سفارش‌ها را ببیند و غیره. افزونه نام فارسی است که برای پلاگین به کار می‌بریم. پلاگین‌ها تکه‌های برنامه یا کد هستند که با آنها امکانات مختلف را روی سایت سوار می کنیم. به طور مثال ووکامرس افزونه یا پلاگین بسیار کاربردی برای ساخت فروشگاه آنلاین است. یا المنتور افزونه‌ای معروف و قوی برای ساخت صفحات وب سایت است.

اگر کلمات یواست یا رنک‌مث به گوشتان خورد باید بدانید که اینها افزونه‌هایی بسیار قوی برای سئو هستند. سئو هم در اصل کلمه اختصاری برای عبارتی انگلیسی است و در فارسی به آن بهینه سازی برای موتورهای جستجو گفته می‌شود و در ساده‌ترین شکل یعنی وقتی کاربری در گوگل عبارت یا کلمه‌ای مربوط به کسب و کار شما جستجو کرد با امیدواری بالا شما بتوانید در نتایج اول باشید. البته تمام موارد به شکل سطحی و ساده بیان شد و در واقع هر کدام از این حوزه‌ها تخصص دانش خودش را نیاز دارد. مثلا برای نتیجه گرفتن از سئو باید نه تنها اصول را رعایت کنید بلکه به طور مستمر در این راستا فعالیت کنید.

سایت وردپرسی چه ویژگی‌هایی دارد ؟

شما چه نیاز به فروشگاه آنلاین داشته باشید، چه برای معرفی شرکت خود نیاز به وب سایت داشته باشید، می‌توانید از وردپرس استفاده کنید و صاحب سایتی شیک و کارا شوید. 

به کمک ووکامرس که در بالا ذکر شد یک فروشگاه آنلاین خواهید داشت. فروشگاه آنلاین شما قابلیت اضافه کردن هر نوع محصول فیزیکی و دانلودی را خواهد داشت. به علاوه امکان ایجاد دسته‌بندی، امکان ارائه تخفیف مدت‌دار، فیلترها، امکان سفارش‌گیری از محصولات ناموجود، ثبت ویژگی‌های مختلف برای یک محصول با تغییر قیمت و چندین و چند ویژگی دیگر… 

برای وب‌سایت معرفی شرکت هم قالب‌های آماده زیادی وجود دارند که با کمی خلاقیت می‌توانیم آن ها را برای برند و نام شما سفارشی‌سازی کنیم تا تفاوت برند شما با دیگران برجسته شود. 

اگر نیاز به سایت آموزشی داشته باشید هم می‌توانید محتوا را بر اساس سطح دسترسی یا پرداخت در اختیار کاربر قرار دهید مثلا دانلود با تعداد محدود یا فایل با مدت زمان محدود.

در نهایت چه نکاتی برای داشتن یک وب‌سایت باید مورد توجه قرار بگیرد؟

اولین موردی که باید بررسی کنید این است که محدوده‌ی پروژه شما چقدر است و چه طراحی برای سایت شما نیاز است؟ ممکن است تمام ویژگی‌های ذکر شده را نیاز نداشته باشید و این موضوع باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما هم می‌شود. یا ممکن است یک طراحی مینیمال و ساده برای معرفی برند شما کافی باشد که به سرعت بالای سایت شما کمک می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود، امنیت وب‌سایت است. اگر وب‌سایت را شعبه‌ای ۲۴ساعته از فروشگاهتان در نظر بگیرید دقیقا مثل یک شعبه فیزیکی باید مراقب امنیت باشید. به ویژه وقتی کاربران در وب‌سایت شما ثبت‌نام کرده‌اند و اطلاعات شخصی و پرداختی در این شعبه‌ی مجازی فروشگاه شما دارند. چون وب سایت فروشگاهی شما نیاز به درگاه پرداخت و گرفتن آدرس و اطلاعات کاربران برای ارسال مرسولات دارد. داشتن نمادهای اعتماد الکترونیکی هم به کاربران کمک می‌کند راحتتر از وب سایت شما خرید کنند. داشتن گواهینامه SLL در دنیای امروز ضروری است و تاثیر بسزایی در سئو و امنیت داده‌های کاربران دارد.

نکات فنی برای داشتن وبسایت

نگرانی دیگری که ممکن است برای شما وجود داشته باشد بحث هزینه‌های نگهداری وب‌سایت است. پس هزینه‌هایی که باید سالیانه بابت تولید محتوا و پشتیبانی بپردازید هم لحاظ کنید. اگر دامنه‌ای که انتخاب کرده‌اید دات آی آر باشد هزینه بسیار کمتری خواهد داشت ولی کار کردن با محصولات گوگل مانند گوگل‌ادوردز را دچار مشکل می‌کند. برای هاست هم دقت کنید که بیش از کاربری واقعی سایتتان هزینه نکنید خصوصا در ابتدا که ممکن است سرمایه اندکی برای راه‌اندازی داشته باشید. البته دقت کنید سرعت را فدای هزینه نکرده باشید چون کاربران مدت زیادی منتظر سایت شما نخواهند ماند و باید ظرف حداکثر چند ثانیه سایت شما قابل دیدن باشد. 

آموزش استفاده از سیستم مدیریت محتوا به طور معمول رایگان است و شرکت‌ها به شما آموزش‌های لازم را خواهند داد. بعد از این که وب سایت آماده شد باید روی آن محصول یا محتوا به هر شکلی قرار دهید. معمولا یا با شرکتی که برای سئو کار می‌کنیدقراردادی برای تهیه مقالات و محتوا می‌بندید یا برای این کار کارشناس محتوا استخدام می‌کنید. اگر خودتان استعداد در تولید محتوا داشته باشید می‌توانید به طور مستمر محتوای مفید روی سایتتان قرار دهید.

اما با وجود تمام این هزینه‌ها در دنیای امروز جایی برای شک کردن درباره داشتن یا نداشتن وب سایت وجود ندارد چرا که اگر کار را به کاردان سپرده باشید مزایای آن بسیار بیشتر از هزینه‌هاست.

در انتها اگر هنوز برای داشتن وب سایت دچار شک و تردید هستید سری به گوگل و جایگاه رقبای خودتان بزنید. فریلنسرها و شرکت‌های زیادی هستند که به شکل تخصصی طراحی و توسعه وب سایت انجام می‌دهند و یا سیستم‌های سایت‌ساز ارائه می‌دهند. دیب‌مدیا هم برای کمک به دیده شدن کسب و کار شما آماده است. یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید و همین حالا صاحب سایت شوید.

web design and development

ساخت فروشگاه آنلاین

حضور ۲۴ساعته و فروش بیشتر شما در اینترنت

Consulting Illustration

ساخت وبسایت شرکتی

اعتبار برند شما در اینترنت

learn more about us

ساخت وبسایت شخصی یا وبلاگ

حضور و رشد نام شما در اینترنت

6 دیدگاه در “نکات مهم برای داشتن وب‌ سایت

  1. ناشناس گفت:

    با سپاس از مطلب خوب شما، درباره تفاوت دامنه‌های دات کام و دات آی آر هم توضیح دهید

    1. diba گفت:

      ممنون از نظر شما، مطلب گذاشته خواهد شد

  2. ناشناس گفت:

    بسیار عالی ممنون واقعا من و که خیلی روشن کرد حالا کلا فهمیدم داستان چیه و یه دید کلی پیدا کردم
    عالی

    1. دیبا گفت:

      ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

  3. امید گفت:

    از اونجاییکه زحمت سایت ما رو هم کشیدید جا داره همین جا هم از صبوری و دقت و سرعت عملتون تشکر کنم. واقعا یک تیم حرفه ای و عالی
    به امید موفقیت های روز افزون

    1. دیبا گفت:

      درود، ممنون از لطف شما امیدوارم در پروژه‌های بعدیتون هم کنارتون باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *